Tuesday, March 20, 2018

Rukkileib..see päris ehe


Läbi aastasadade on rukkileib saatnud Eestimaa inimest hällist kuni hauani. Vanasõna "Austa leiba, leib on vanem kui meie", viitab rukkileiva erilisele tähendusele eestlase hinges. Aegade jooksul kujunes leib kogu toidu võrdkujuks, sellega on seotud palju kombeid, uskumusi, vanasõnu, rituaale. See on olnud üheks kõige olulisemaks toiduks, kõiki teisi toite nimetati leivakõrvaseks.
   

 Otsustasin ka mina leivateo käsile võtta. Olen selle kohta igasuguseid jutte kuulnud. Kes räägib, et juuretise tegu on paras peavalu, teine ohkab, et selle jaoks on spetsiaalset ahju vaja ning kogu protsess võtvat liiga kaua aega. Jah, aeganõudev on ta küll aga see tulemus.....Ma ei taha enam kunagi poest leiba osta, seda päris ehedat maitset ei ületa mitte ükski poes müügil olev masstoodang. 

Kuna mul ei õnnestunud juuretist saada pidin valima pikema protsessi ja alustama täiesti algusest. Müügil seda pole, kuid kõlbulikku leivajuuretist saab täiesti ise teha.Võimalusi on mitu, mina valisin järgmise...Võta kaks kuni kolm tahket leivaviilu ( mina kasutasin Muhu Pagari leiba ) ja pane need keefiri, peti või õunamahlaga likku (kasutasin keefiri ), kata anum kilega ja jäta sooja kohta käärima. Esimesel korral kulub selleks maksimaalselt kuni kaks päeva. Kõik on õige kui segul on hapukas, peaaegu isegi õllet meenutav lõhn.

Sellega leivategu veel kaugeltki ei lõppe. Segule tuleb lisada umbes 500 ml käesooja vett ja rukkijahu, et tekiks selline keefiri paksune kört. Kata kauss rärikuga ja jäta uuesti sooja kohta hapnema 10ks kuni 12ks tunniks.

Paksule käärinud juuretisele lisada 2 tl soola ja 1 dl suhkrut. Vähehaaval lisada juurde soovitud jahu...rukkijahu, mitmeviljajahu, nisujahu ( mina kasutasin vaid rukkijahu ) ja sõtkuda kuni taigen on paraja paksusega. Võta taignast peotäis juuretise jaoks ja jäta sooja kohta kerkima, et saaksid ka järgmine kord leiba teha ning ei peaks uuesti algusest alustama. Nüüd võib leivataignale lisada seemneid, rosinaid, pähkleid, liha, ürte vms ( kuna mina tahtsin klassikalist leiba lisasin ainult köömneid ). Pane tainas vormi mille oled varem võiga määrinud, hästi sobib tavaline keeksivorm. Kui sul vormi pole saad märgade kätega taignast pätsikese vormida ja seda lihtsalt ahjuplaadil küpsetada. Lase taignal enne ahju panekut umbes 2 kuni 4 tundi soojas kohas kerkida, et vorm ilusti täis oleks. Nii tuleb kõrge ja ilus leib.  

Kerkinud leiba küpseta 200 kraadi juures tund kuni poolteist. Küpsemise aeg sõltub muidugi ka ahjust. 

Mitte miski ei saa hea kodus küpsetatud leiva vastu! 
 JÄTKU LEIBA !

No comments:

Post a Comment